tirsdag 17. juni 2008

Bomtur, men to fisker over 10 kg

Jeg (Terje) og Thomas skulle teste nattfiske og nye områder i nærheten av byen for jakt etter nye og spennende arter. Mandagskveld i 21-tida dro vi ut for å teste en dypvannsrenne som vi håpet var lovende.

Etter å ta driftet over et par ganger kunne vi noen timer senere fastslå at den renna var lite spennende. Et mininapp var det eneste vi fikk, så vi pakket utstyret og satte kursen mot en "grunne" på ca. 280 m 10 minutters kjøretid unna.

Omtrent umiddelbart var det noe som hadde lyst på mitt overdimensjonerte slep, "Jeg har på en lita lange" sa jeg til Thomas, og opp kom en lange på 13 kg.


Latteren er ikke pga av størrelsen, men fordi langa melka hele meg og fiskeutstyret mitt.

Om det er det fantastiske fisket vi har hatt og blitt vant til å dra lange på 10+, eller om det var strøm og utstyr som gjorde at jeg feilberegnet vekta så mye aner jeg ikke. Samtidig hadde Thomas også fast fisk, men hos han var det bare ei lita lange på 5 kg.

Optimistisk og med håp om andre arter på "grunna" drifta vi over på kryss og tvers til soloppgang, men eneste vi fikk var lange. Eller rettere sagt Thomas fikk lange. De vokste for hver gang, og endte til slutt på pene 11,5 kg. Selv fikk jeg kun en bitte liten hågjel.


Lei av lange dro vi til plassen Thomas hadde fått kveite et par uker tidligere. (Thomas med kveite 17,5 kg) Vi rigget til med kveitetakler, og håpet på flere kveiteopplevelser, men det var dødt. Kun et par smålanger kom om bord. Jeg hadde mest artig med å se Thomas i blodig kamp med dagens minste lange. Etter en meget lang og blodig kamp måtte langa tilslutt bøte med livet, men til min store skadefryd var det Thomas som hadde fått de blodigste kuttene.

I 8 tida på morgenskvisten fant vi ut at nok var nok og satte kursen hjemover. Vi måtte innse at det ble bomtur etter målet som var nye arter eller ekstra stor fisk, men vi fikk prøvd ut et par nye områder. Når vi i tillegg får fisk på 11,5 og 13 kg, så var vi tross alt godt fornøyd med resultatet.

Soloppgang

1 kommentar:

  1. Heisann folkens,

    Vi er to stakkarer som har en båt liggende i trondheim, som har vært et par turer ut i fjorden for å prøve fiskelykken, men det er ikke store greiene vi får. Har dere noen tips til hvor i trondheimsfjorden dere får slike brutale fangster? :) eller er dette hemligheter dere knuger tett til hjertet?

    -Tore

    SvarSlett