lørdag 14. juni 2008

Fisk lengre enn seg selv

Etter det fantastiske langefisket vi har hatt de siste ukene, hadde jeg (Terje) skrytt til gutten (Andreas, 7 år) at neste gang vi skulle ut for å fiske skulle han få fisk som var lengre enn han selv.

Vi fylte opp sekken med lefse, boller og brus og satte kursen utover lørdag formiddag. Det bøttet ned på vei til byen, men vi ute på fjorden var det bare sol.

Ut på godplassen fant vi ut at vi drev i 0,8 knops fart selv med drivanker og jeg så litt bekymret på at forsøket skulle gå i vasken. Med den farten startet vi fisket lang unna grunna og drev oss fort mot den, og når vi kom dit fikk vi endelig napp og fast fisk. En brukbar en kjentes det ut som, men var litt usikker for jeg viste at vi fikk ekstra tyngde pga farta vi drev i. Vi samarbeidet for å få den opp, for å pumpe fisk fra over 200 m og i 0,8 knops fart var mer enn tungt nok for en 7 åring.

Det ble en lang og forsiktig kamp. Jeg ville ikke miste fisken, siden fisket ikke var optimalt denne dagen, og jeg viste at det bli ikke mange forsøkene. Men tilslutt kom den opp, og lettet så jeg at den var stor. Jeg ble faktisk overrasket (og litt skuffet) da vekta viste "bare" 11 kg, for den så og kjente en god del større ut, men dagens mål var nådd. Vi fikk fisk som var lengre en gutten + en fin rekordfisk for en sjuåring.

Nå kan han skryte på skolen at han har fått fisk som var lengre enn han selv, en bragd selv ikke faren kan matche (ennå....).

Ikke gjør fisketuren lengre enn at det er artig i minnet, vendte vi snuta hjem etter den ene fisken. Var litt for mye sjø til at det var behagelig, og kanskje han også vil bli med neste gang også.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer, Andreas! Det var virkelig en stor fisk du fikk!

    SvarSlett
  2. WOW!! det var en stor fisk!:O Den skulle jeg ha hatt!;P Ses snart.:)

    SvarSlett