fredag 30. mai 2008

Lange 14 og 22 kg

Etter å ha sittet på kontoret og mottatt mms og telefon-terror fra det fantastiske fisket til Thomas og Geir Magne var det min (Terje) og Frode sin tur dagen etter. Fredagskveld i åtte tida dro vi ut. Med meget store forventninger dro vi først ut til seiplassen for å håpe på noen fine hølingseier. 30 meter ut på første nedslipp bet det og der satt seien. Fin sei på ca. 5 kg. Et kvarter senere var kassa full og vi jublet over en fin start med masse sei fra 4 - 7 kg.

Etter en stund fant vi ut at nå kunne vi ikke dra mer sei, nok var nok og vi kjørte ut mot langeplassen Thomas og Geir Magne fant dagen før. På med store kroker med seifilet slapp vi ned og det tok ikke mange minuttene før første langa var på. Fin lange på ca. 7 kg. Begge to dro opp lange før vi kjørte oss opp igjen. Vi drev fort vekk fra stedet på grunn av litt vind. Den neste timen dro vi flere fine langer mellom 5-7 kg.

Etter en stund sa Frode "Hei, nå tror jeg det har gått 5 minutter uten at jeg har fått napp!" Jeg kunne ikke annet enn å le for mer fantastisk fiske er det lenge siden jeg har vært med på, men jeg rakk ikke å le så lenge for der røkket det til i stanga til Frode. "Den er stor!" får jeg fortalt, men ble meget overrasket da den kom opp. Den var ikke stor, den var skikkelig stor. Stor hunnlange på 22 kg og magen full av rogn.

Frode fikk sin største fisk noensinne og vi slo gutta fra dagen før. Kan si vi storkoste oss. Nå var det våres tur til å drive mms- og telefonterror. Vi fant ut at vi skulle flytte oss og prøve dypvannsfiske utover natta. Jeg skulle først sette på sene på den nye Tiagrasnella mi. Fant ut at slepet bare kunne ligge ute mens jeg sveivet det på. Vi hadde ennå ikke sveivet opp uten fisk på, så jeg satset på at jeg fikk på noe denne gangen også. Jeg rakk så vidt å komme i gang før det beit på. Og min dagens største ble et faktum. Lange 14 kg. Godt fornøyd dro vi til dypet.

Det ble ikke noe dypvannssuksess, mens slitne og fornøyde kom vi til land i 4-tida om natta med båten full av fisk. Ble tidlig morgengry før fisken lå godt plassert i fryseren. (med en 20 kg eske med pilker oppå for å få igjen lokket)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar