torsdag 29. mai 2008

Fantastisk prøvefisketur - Kveite 17,5 kg

Jeg (Thomas) og Geir Magne satt og snakket tidligere i uken om at vi ville komme oss ut på fjorden 29. mai.

Vi var enige om å prøve noen nye plasser. Værmeldingen var såpass bra at vi fant ut at vi skulle gå noe dypere enn det vi har fisket de siste gangene vi har vært på fjorden.

Etter å ha studert draft innenfor et på forhånd avgrenset område, bestemte vi oss for å prøve 2 bestemte plasser i en bestemt rekkefølge.

Vel ute på fjorden ser vi at det er helt blikk stille med sol og varmt vær. Forholdene lå til rette for en fin dag på fjorden uansett resultat.

Ved ankomst til fiskeplassen oppdager vi at strømforholdene var bortimot perfekte for å kunne drifte over det området vi ønsket med den hastighet vi ønsket.

Ved første nedslipp kom jeg helt ned med moderate kroker agnet med makrellbiter. Geir var litt "uheldig" og traff seien umiddelbart. Opp kom et nokså slitent eksemplar av arten på ca 4-5 kg.

Geir er meget fornøyd med starten og utbryter "Hansen-1, Tofte-0!!". Han får sendt agnet sitt til bunns på neste forsøk. Det går ikke lange tiden før stangtuppen hans blir aktiv igjen....

Opp kommer ei lita lange, og han utbryter selvfølgelig "Hansen-2, Tofte-0!!". Han får enda ei lange på neste nedslipp, med påfølgende utbrudd: "Hansen-3, Tofte 0!!"

Situasjonen bekymret meg noe, så jeg tok opp tackelet og byttet til noe større krok og agn på slepet før det ble sendt til bunns igjen. Det nappet omtrent umiddelbart og etter tilslag var gjort raste det ut ca 40 meter.

Her var det pen fisk på gang! Fikk løftet fisken, og fikk vel inn ca 30 meter før den gikk til bunns og ble der. Løfter fisken nok en gang fra bunnen og får sveivet inn ca 50 meter denne gangen før den bråsnur og går til bunns. På dette tidspunktet står jeg bare og smiler og koser meg. Forstår at det ikke er snakk om sei eller lange denne gangen.

Fisken løftes ganske så lett fra bunnen denne gangen og blir med opp omtrent uten et sprell. Det var godt å se ei pen kveite bryte overflaten etter å ha sveivet 140-150meter.

Geir får satt kleppen i kveita, men i det vi løfter den opp av vannet brekker teleskopkleppen i to deler. Heldigvis var kveita så utmattet at den bare lå langs båten med nedre del av kleppen stikkende opp av vannet som et periskop.

Med kveita vel ombord MÅTTE jeg bare si: "Hansen-3, Tofte-KVEITE!!!". Det ble ikke flere kjepphøye utsagn fra Geir denne dagen :)

Etter å ha jekket en pils, tatt bilder av fisken, satt opp nytt tackel og tatt et par skryte-telefoner så var det tid for å fiske igjen. Agn-tackel ble sendt til bunns i håp om flere overraskelser.

Vi sitter og venter en liten stund uten at det skjer noe, da Geir titter på ekkoloddet og varsler om seistim på 80-100 meters dyp. Stengene med agn-tackel stod i holdere bak på båten, så vi så vårt snitt til litt action med lettere utstyr. Vi fikk ut en stang hver med lett pilk og et par opphengere, og ganske riktig hugger seien umiddelbart. Lysten til pen sei på 6-7 kg som raser ut med lett utstyr overgikk nok vettet denne gangen. Vi oppdaget ganske så fort at dette skulle bli ei skikkelig floke som inneholdt alle 4 snørene. Når floken var løst (med kniv) og det hadde vært rolig en liten stund, var vi enige om å gjøre et forsøk på den andre plassen vi hadde sett oss ut.

Vi forflyttet oss til det aktuelle området, og sirklet rundt omkring for å se om det var noen spesielle bunnforhold å ta hensyn til. Når vi følte vi hadde fått oversikt over terrenget 200 meter under oss, la vi oss til for å gjøre et forsøk. Strømforholdene i Trondheimsfjorden er SVÆRT variable så vi var spente på om det var mulig å fiske her selv med vindstille på overflaten. Vi kom greit til bunns, og med minimal strøm i området hadde vi fin kontakt med bunnen hele tiden.

Det tok ikke lange tiden før det nappet hos begge to, og pene langer kom på dekk. Etter litt trøbbel med kroking av fisken, skiftet vi til store kroker (12/0-14/0) og store agn (hel makrell-filet). Dette førte til at vi temmelig raskt gikk tom for makrell, så da gikk vi løs på de minste seiene (ca 4 kg) vi hadde liggende fra tidligere på dagen. Dette agnet virket like godt på sultne langer som alt annet virket det som. Spørsmålet var ikke om vi fikk fisk, bare hvor stor langa var. Nærmere 20 langer i størrelsen 5-11,5 kg ble landet innen vi avsluttet fisket. En god del sei mellom 4 og 7 kg kom på dekk som følge av bi-fangst på opphengere når vi tok opp langer.

Kveita viste seg å være 17,515 kg ved kontrollveiing på land.

Alt i alt var vi kjempefornøyd med dagen og utforskningen av nye plasser i nærområdet. Ingen av oss har opplevd makan til resultat inne i Trondheimfjorden tidligere. Etter fangsten å dømme skulle vi tro vi hadde vært en lang dag ute på havet og fisket, med vi var jo bare rett utenfor stuedøra.

Vi ser fram til å utforske denne fjorden mer etter nye plasser og arter.